Ostabat - Saint-Jean-Pied-de-Port 22 km

22 juni 2015 - Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk

Wij verlaten als laatste de gite, (waar wij de eerste ophaalservice zien voor de bagage: lopen en je rugzak wordt naar de volgende gite gebracht), en gaan langs kleine paadje verder. Het is nog redelijk vlak de eerste 10 km. Het pad is landelijk en de huizen zijn wit gekleurd met veel houtwerk roodbruin gekleurd (Baskisch rood) ook donkerbruin en donkergroen houtwerk. Ook de naamborden van straatnamen staan in Frans en Baskisch vermeld. Loek vindt de mensen iets afstandelijker. Op de paadjes komen wij veel hagedissen tegen die voor onze voeten wegspringen. Ook ligt een een aangereden slang van 60 cm op de weg. Henk gaat halverwege via een D weg verder en is een half uur eerder in SJPdP. Op sommige plekken zijn er fruitbomen geplant voor de pelgrims met oude gewassen. Vele geuren komen je tegemoet, zoetig en zurig. Loek en Paul komen via de oude poort SJPdP binnen en wie zien wij daar: Cor Mooij ! Wij zoeken een gite en laten onze rugzak achter. We drinken wat en besluiten om morgen verder te lopen. De stad is gezellig druk en toeristisch.  Het treintje rijd af en aan. Vele pelgrims lopen hier rond. Paul gaat naar het TO om te bloggen en Loek en Henk gaan naar het pelgrims bureau voor uitleg over de komende route. Hier neemt Paul afscheid van zijn mapje, deze heeft hij 2 maanden om zijn nek gehad om de route in te dragen. Voor de nieuwe route: Camino Frances is dit niet nodig, deze is heel duidelijk aangegeven (mede door de vele lopers). Wij eten vanavond met Guy en Joel het avondeten. Joel blijkt zijn bril in de rivier te zijn kwijtgeraakt. Guy heeft hiervan een filmpje gemaakt: LACHEN

1. Hans vd Hoeven:
    22 juni 2015
    Wow,nu aangekomen in St Jean Pied de Porte!! Super mannen, gefeliciteerd. En nu de grens over. Spanje en volg al die andere Santiago-gangers,! Ik ben benieuwd hoe dat zal zijn voor jullie. Alla, een flinke ruk nog voor jullie er zijn.
    Hartegroet Marie.
  2. Tanja:
    22 juni 2015
    De vaart zit er goed in, mannen ! Dat wordt een heel stuk verder rijden, maar we komen hoor !
  3. Francis:
    22 juni 2015
    Dat zal wat worden, na al die rust.
  4. Joop en Inge Roelands:
    22 juni 2015
    Nog even een tip....Als jullie overmorgen op het hoogste punt zijn( bij een houten bordje met 1435 meter) dan kan je na 50 à 100 meter kiezen welke weg je naar beneden neemt. De weg naar rechts is de meest makkelijke weg. Het begint als een pad maar verandert al gauw in een weg. De andere weg schijnt echt moeilijk te zijn met veel klauteren. Rustig aan en voldoende drinken meenemen....dan gaat het zeker lukken
  5. Brigitte Wijering:
    22 juni 2015
    Wow, eerst Nederland, dan door België en tenslotte hebben jullie heel Frankrijk doorkruist. Klasse!
    Heel veel succes met het bedwingen van de Pyreneeën. Volgens mij is het nu gedaan met de rust. Weer een nieuwe ervaring.
  6. Monique Dekker:
    22 juni 2015
    Echt te gek dat jullie dit doen!
    Heb zelf Lissabon- Santiago gedaan, ik weet hoe het voelt en ben jaloers op jullie.
    Veel plezier!
  7. Tinie Hoetjes:
    22 juni 2015
    Het is Top mannen nu al bijna Frankrijk door, nou Spanje gaat als een speer want dan is Tanja geweest en dan wil je weer snel naar huis.Zeg maar tegen Cor Mooij dat de wandel vierdaagse goed verlopen is, hij is wel gemist!!Groetjes van ons!!xxx
  8. Renate:
    22 juni 2015
    Nu kunnen jullie Spanje ruiken, mooie foto's weer en de heuvels worden al echt bergen! Nog maar 1 land te gaan, super hoor!!!
  9. Francis:
    22 juni 2015
    y tener en cuenta, la comida en España es muy diferente. Piense en su digestión!
  10. ELLY:
    22 juni 2015
    Gaat lekker zo, temperatuur is ook te harde,ga zo door, jullie zien er trouwens goed uit, geheel niet vermoeid,of afgepijgerd.
    Groet Elly
  11. Robert mooij:
    23 juni 2015
    leuk jullie ontmoet te hebben ,in bazas en captieux , en mochten jullie cor mooij nog eens zien doe hem de groeten .
    en nog een goede trip.
  12. Elisabeth:
    23 juni 2015
    Hi manoen! Hebben we elkaar toch gemist.jammer. Wij zijn nu in SJPdP en blijven morgen. Buen Camino verder.Grtjs Elisabeth
  13. Truus Ursem:
    23 juni 2015
    Geweldig die ophaal service voor jullie,grandioos dat de laatste grens in zicht komt.Henk heeft n goeie conditie om 0.30 min.voor te komen,bravo.Dus de pelgrims mogen de appels plukken,jullie zijn n paar maanden te vroeg!!Hebben jullie nu verder geen route meer nodig,of alleen tot de grens?Goeie tip van Inge!!GENIETEN he.!!