Van Siqueiro naar Santiago 18 km

5 september 2021 - Santiago de Compostela, Spanje

The last tango

De avond in Siqueiro deels doorgebracht op een pleintje met een fontein. Het leek wel een kinderfeestje. Allemaal gezinnen met kinderen, op zijn zondags gekleed, kwamen voorbij. En ook veel jongelui. Het weekend was hier blijkbaar begonnen. Wij hadden besloten een pizza te halen. Bij de fruitwinkel lekker veel fruit gekocht. Omdat we dit keer een heel appartement voor ons eigen hadden konden we dit zo doen.

De volgende ochtend op tijd op pad. We starten in de mist maar gaande weg werd het lichter en warmer. Ik dacht dat we het klimmen hadden gehad maar kregen toch nog vandaag een paar klimmetjes voor onze kiezen. Maar verder mooie paden en licht heuvelachtig. Het ging vlot en we hadden er zin in. Ja nu komen we regelmatig andere pelgrims tegen. Ongeveer 5 km voor Santiago een langere pauze genomen en aan de praat met andere wandelaars. Toen weer in de benen voor het laatste stuk. Een soort van bedrijven terrein gingen we door en nog een leuk dorpje aan de rand van Santiago en wat moderne buitenwijken toen de kathedraal in het zicht kwam. Ja dat doet wat met je. Linea recta naar het plein voor de kathedraal en daar  hebben we ons op de foto laten zetten. Toen gauw naar San Martin Pinario voor een  douche. En weer terug om onze aankomst te vieren met een drankje. Daarna een afspraak met Selma, een kennisje van mij. Zij heeft ons het een en ander verteld over de aard van de Spanjaarden. Ze is met een Spanjaard getrouwd en spreekt uit ervaring.

We hebben gisteren kunnen eten in het restaurant wat ik me nog als heel goed herinnerde. En ook voor straks hebben we daar een tafeltje besteld. Vandaag stond Santiago in het teken van de Vuelta. Het is hier nu een ‘gekkenhuis’ maar ook wel gezellig. Henk en ik hebben los van elkaar een beetje gedwaald door de stad. Vanmorgen nog een leuke ontmoeting met twee Nederlandse vrouwen op het terras waar we gingen koffiedrinken. Gezellig gekletst en een van de twee was de moeder van Dylan van Baarle. Een Nederlandse wielrenner die voor een Engelse ploeg rijdt. Hij was gevallen in de Vuelta, dus geen eindstreep voor hem in Santiago. Grappig is dat de dames morgen in het vliegtuig achter ons zitten.

Ja morgen gaan we weer naar huis. We voelen ons allebei heel voldaan. Het zijn prachtige weken geweest. Twee kameraden op pad die dat nog niet eerder zo samen hebben gedaan. En het is heel goed gegaan tussen ons. We vinden allebei de route del Mar het allermooiste van de twee, die grillige kustlijn met al die prachtige baaien en rotspartijen.  Heuvel op en af met steeds weer mooie doorkijkjes. Prachtige bossen en ook mooie steden. De Camino Ingles is er een van landelijk en veel bossen. Heel rustig en soms wel steeds weer eenzelfde landschap. Maar allebei heel relaxed om doorheen te trekken. We nemen met pijn in ons hart weer afscheid van Santiago maar hopen volgend jaar zeker terug te komen. Dan als gastvrouw en heer van de huiskamer der de Lage Landen.

Adios amigo

1. Martha Josee:
    5 september 2021
    Fijn dat jullie het eindpunt goed hebben bereikt. Dank voor de gezellige verslagen iedere dag. We zullen het gaan missen! Goede vlucht naar huis!
    Hartelijke groet, Joop en Martha Josee👍🙋‍♀️
  2. Hanny en Ger:
    5 september 2021
    Heerlijk genoten van jullie berichten en foto's
  3. José:
    5 september 2021
    Jammer dat er weer een eind aan is gekomen. Het was heel leuk om jullie op deze manier te volgen.
  4. Els Van Der Molen:
    5 september 2021
    Ik heb het vast al eerder gezegd: maar petje af voor jullie beide. En wat fijn dat jullie zulke goede reismaatjes waren! Ik heb ook genoten en meegeleefd met jullie verhalen. Goede reis terug en Wil (misschien ook Henk) tot ziens in Nederland! ✈️
  5. ELLY:
    5 september 2021
    Goede thuisvlucht, en tot de volgende wandelingen
  6. Ria Penders:
    5 september 2021
    Alweer het einde van een prachtige tocht! Mooie foto's en verhalen. Ik heb ervan genoten! Dank jullie wel!
  7. Carla:
    Wat fijn dat het tussen jullie zo goed ‘klikte’! 😃
  8. Elly Teitsma:
    6 september 2021
    Het doel is bereikt, knap gedaan! Op weg terug naar Neerlands bodem. Bedankt voor alle reisverslagen en foto’s!
  9. Ineke:
    6 september 2021
    Het was weer heel leuk om jullie ‘op de voet’ te volgen!
    Bedankt voor de mooie verhalen, en goede thuisreis.
  10. Jannie Kits:
    6 september 2021
    Genoten van de verhalen en de foto"s
  11. Groetjes Ria Put:
    6 september 2021
    Jammer dat het weer af is. Heb erg genoten van jullie verhalen en foto’s! Goede reis terug en bedankt dat we weer met jullie mee mochten reizen 👍👩🏻‍🎨😘
  12. Paula:
    6 september 2021
    Genoten van jullie reisverhalen + foto's.
    Henk en Wil fijne terugreis.
  13. Helena:
    6 september 2021
    Lieve Paul en Henk.Fantastisch weer.en prachtige verhalen en plaatjes.Dank daarvoor.Geniet van de nazomer.Groeten Helena🥰
  14. Joke:
    6 september 2021
    Bedankt voor alle mooie verhalen en petje af voor jullie beiden. Liefs Joke
  15. Afra Tromp:
    6 september 2021
    Super prestatie! Wat fijn dat jullie zo genoten hebben samen.
    Groetjes Afra
  16. Jan Stevens:
    6 september 2021
    Fijn dat ik weer mocht genieten van jullie mooie pelgrimstocht
    Het is en blijft verslavend die Camino
  17. Louis Groen:
    12 september 2021
    Wil en Henk, bedankt voor de mooie verhalen en de foto's.
    Weer een Camino gelopen .
    Proficiat en welkom terug in Nederland.
  18. Truus Ursem:
    15 september 2021
    Bedankt voor alle gezelligheid die we van jullie kregen, kwam er ff niet van. We hebben ook n mooi programma af te werken, liefs van ons Rein en Truus dikke Kus.