Hontanas - Itero de la Vega 21 km

8 juli 2015 - Itero de la Vega, Spanje

Wij beginnen om 6.00 te lopen uit Hontansas met Henk erbij. Via de weg komen wij bij de vervallen abdij van San Anton. Wij willen de albergue bezoeken die door een ex peregrino wordt gerund. Met zeilen en doeken, zonder licht heeft hij hier een albergue gemaakt. Jammer genoeg is deze gesloten. We zien op de heuvel de ruïne van Castrojeriz liggen. De stad is om deze heuvel gebouwd. Bij de eerste bar kopen wij ons ontbijt en gaan afzonderlijk weer verder. De stad heeft veel historie en kilometer lange oude en mooie straat. Op de muren bij de woningen hangen tegels met het Santiago teken en de naam van de stad. Paul kan deze kopen in een leuke winkel van Sinkel. Via een oude Romeinse brug, over een droog gevallen rivier verlaten wij de stad. Meteen omhoog 12 %. Het uitzicht is prachtig. Op de top kan je wat eten en drinken op donativo basis. De weg naar beneden is van beton en 16 %.  We lopen door de Meseta, een langgerekt plateau. Voor de Rio Pisuerga staat een eeuwenoude albergue/kerk. Mooi van binnen en buiten. We gaan de rivier over via een grote Romeinse brug. Na 30 minuten komt Paul in Itero de la Vega en ziet de Yaris staan. Klaas & Janne en Henk zijn er al. Wim volgt later. We drinken wat en iets later ligt iedereen plat. Om 19.30 eten wij in het familie restaurant. We worden keurig geholpen door de zoon des huizes, moeder staat in de keuken. We vragen om doorgebakken friet met mayonaise en en krijgen dit ook. Hij laat het eerst keuren. Om 22.30 ligt iedereen in bed, morgen weer op om 4.30 en 28 km lopen.

1. Nico:
    9 juli 2015
    Beste Henk, het schiet al mooi op,. Zondag vertrekken Evert en zijn vrouw uit Zwolle ( kennissen van mij) vanuit Pamplona naar Santiago ze willen meer dan 30 km per dag lopen misschien kom je hen nog tegen, heb in ieder geval verteld dat jullie ook onderweg zijn. Goede reis verder en nog erg leuk om jullie te volgen.
  2. Renate:
    9 juli 2015
    Hola, dat is een flink % om te stijgen, en vooral om te dalen zeg! Maar dan geloof ik zeker dat het heel mooi is. Jullie missen nu het thuisfront (alhoewel Tanja en fam er is) maar als jullie thuis zijn gaan jullie het wandelen door de mooie streken vast missen! Lekker 28 km lopen, schiet al lekker op naar de eindstreep...succes
  3. Joop en Inge Roelands:
    9 juli 2015
    Gezellig..Zo met de familie er bij! Jullie beginnen al net zo vroeg als wij. Dan is het goed te doen. Morgen schijnt het weer heet te worden. Wij gaan dan naar Burgos en blijven daar een extra dag. Jullie succes gewenst op de meseta. Die grootse leegte schijnt een hele aparte ervaring te zijn. Groeten van Inge en Joop
  4. Annemarie Sinnige:
    9 juli 2015
    Leuk hoor, zo'n tegeltje.......! Maak maar alvast ruimte, want er gaat aan de deur gebeld worden. Groet uit Châtel
  5. Hans vd Hoeven:
    10 juli 2015
    Hoi mannen,
    Groeten uit Selligman aan de Route 66. Hier alles ok. In las Vegas was het bloedheet. Jullie schieten al flink op zeg! Wel flink wat klimmen en dalen, 12% is flink wat, ik geloof zoals de Cauberg in Limburg.
    Nog veel plezier, groeten aan de familie.
    liefs
    Hans en Marie