Belorado - Ages 26 km

5 juli 2015 - Agés, Spanje

Om 4.30 ging de wekker voor ons, Wim als eerste weg, hierna Henk en daarna Paul om 5.15 in het donker. De kroegen gingen net dicht, dus we kwamen veel nachtbrakers tegen. Paul de route in zijn hoofd en een lichtje bij zich. Hij steekt de weg over en volgt het bord. Lekker door de bomen, graanvelden. No yellow arrow, maar het is donker hè. Bij een T splitsing gaat hij op zijn gevoel af naar rechts. Het paadje wordt alsmaar begroeider en smaller. Het wordt een geitenpad en loopt dood op een sluisje. Omdraaien en omhoog, hij hoort een auto voorbij rijden. Via de weg ziet Paul een dorp en loopt daarheen. Gelukkig is een bewoner wakker en wijst Paul de weg. Geen pijl, terug. Paul vraagt in welke plaats hij loopt, dit is een dorp 4 km van de route. Jammer weer terug 4 km. Om 7.15 begint Paul weer aan de route, het is inmiddels licht!  Henk is reeds 2 dorpen verder. Bij het dorp Villambistia besteld Paul 2 koffie een bocadillio en een hamburger. Hierna de diesel erop. Hij neemt een cola in Villafranca en gaat in de achtervolging. Het gaat flink omhoog en Paul krijgt een nat shirt en voorhoofd. Op de route is op het hoogstepunt een monument. Hier zijn in 1936 door franquistische opstandelingen 60 tegenstanders gefusilleerd. De route tussen de dorpen is 13 km. Er is een waterput, niet drinkbaar. Gelukkig staat er 5 km voor San Juan een signora die fruit en frisdrank aanbiedt: donativo. Henk is als eerste in San Juan en we besluiten door te lopen naar Ages. Hier zijn meer slaap- en eetgelegenheden. Hier ontmoet Paul 3 mannen uit Vessem die in 3 weken naar Santiago fietsen. Het laatste piezeltje van 4 km vliegt Paul de berg af. Bij de eerste albergue zit Henk en wij besluiten een 2 persoonskamer te nemen en een bed voor Wim. Op het terras komt een Spanjaard bij ons zitten: Miguel. We praten leuk als is het gebroken Engels lastig. Wij eten om 19.15 in onze albergue maar dit is minimaal, het eten en de wijn. De eigenaar bedient zelf en maakt de vreselijkste grappen. Henk stuurt de vis terug en krijgt heerlijke draadjesvlees. Morgen is er weer een nieuwe dag.

1. Francis:
    5 juli 2015
    Zo goed als ie weer gaat! Beetje om maar och... Mooi verslag zo, je ziet het helemaal voor je! Slaap alvast lekker mannen, de haan kraait waarschijnlijk weer vroeg...
  2. Annemarie Sinnige:
    5 juli 2015
    Paul, wat een dag! Zo te lezen was het leuk en lijden. Ga lekker slapen, gaan wij ook zo doen, in onze gîte. Er is hier nog een soort van feestje gaande á la simone de beauvoir/sartre. Wij zijn daarvoor te "bleu".
  3. Renate:
    5 juli 2015
    Hey, shit van die extra kilometers maar toch ook weer een avontuur!! Jullie wekker gaat trouwens al eerder zeg!!! Vroege vogels! Morgen weer beter eten?!?
  4. Annemarie Kruidenberg:
    Hey mannen,
    Jullie gaan als een trein zeg! Alleen in het donker, was dat toch te ingewikkeld Paul? Toch bewonder ik je hoor, ik was vanochtend de weg in de duinen van Castricum al kwijt, wat zou ik moeten in Spanje zeg!
    Oh en ik zie nog heel graag van die leuke foto,s zoals van pelgrim Henk met zijn haan, super leuk zeg!!!
    Houd de moed erin eh jullie zijn er bijna aan de borden te zien ;)
    Dikke kus kanjers, Annemarie
  5. Hans vd Hoeven:
    Hoi mannen,
    wat een verhaal weer. Maar jullie hebben het weer voor elkaar gekregen.
    Morgenochtend vertrekt ons vliegtuig. Ik hoop dat we in de usa jullie reisblog kunnen volgen. We zullen in ieder geval aan jullie denken.
    Liefs
    Hans en Marie