Azofra - Granon 22 km

3 juli 2015 - Grañón, Spanje

Om 5.45 loopt Paul als laatste het dorp uit zonder ontbijt. Het is rond deze tijd nog donker dus de route vinden is weer lastig. Het landschap is niet bijzonder, minder wijngaarden en wat kaler. Van het dorp Ciruena is nog niets te zien totdat we op een heuvel komen. We lopen eerst langs een golfbaan en hierna door een enorme grote nietszeggende nieuwbouwwijk. Het dorp is vreselijk saai, maar er is gelukkig een bar. Henk en Paul bestellen ontbijt met gebakken eieren, brood, croissants, koffie, thee en vruchtendrank. Paul betaalt totaal € 6,50 dit valt reuze mee. Er komen 2 fietsers bij ons zitten. Het zijn Nico & Magreet uit Alkmaar. Zij zijn reeds in Santiago en Finesterre geweest en besloten ook terug te fietsen. Elke dag 50 tot 100 km en tentje mee! Als wij weglopen komt de sjacherijnige bedienster naar buiten: Henk zijn rekening is niet betaalt € 4,20. Paul biedt zijn excuses aan en er komt zelfs een glimlach bij haar tevoorschijn. Voor Santo Domingo de la Calzada zien wij een moderne touwslagerij (kunststof). In de stad kopen wij frisdrank en fruit. Bij de cathedraal eten en drinken wij wat. Wim komt erbij en heeft zijn schoenzolen laten vastzetten. Wim en Paul bezoeken de cathedraal die bekend staat om de haan en de hen die in de kerk leven. Het verhaal hieromheen is te ongeloofwaardig om te vertellen. Het laatste stuk naar Granon loopt paralel langs een snelweg dus..... in het dorp vindt Paul de Casa waar wij slapen en het is een goed adres. In eerste instantie wil hij de was niet doen, er is geen machine! Paul vraagt hoe hij wast en na 2 minuten mag het voor € 6,-- Wij doen niet moeilijk. Er is geen restaurant en we besluiten zelf iets te fabriceren. Wim & Paul lopen naar de Supermercado, 10 mrt. verderop. Deze is dicht, we bellen aan (5 mrt. terug) en winkel gaat open. We kopen aardappelen, slaolie, eieren, ham en brood (ook voor het ontbijt). sla, tomaten, olijven, ui, paprika en een potje augurken. Hiervan wordt een heerlijke salade gemaakt en een dressing door Paul van olie, het zuur v.d. augurken, peper, zout en suiker. Wijntje erbij en 3 peregrinos eten hun buikje vol.

1. Hans vd Hoeven:
    3 juli 2015
    Ja mannen, het landschap wordt totaal anders .... droger, heter en zijn jullie ook al olijfgaarden tegengekomen? In mijn herinnering zitten jullie bijna in die regio.
    Goed dat jullie zo vroeg op pad gaan! Ik vind het heerlijk om jullie belevenissen te lezen.
    Hartegroet van Marie
  2. Francis:
    3 juli 2015
    Weer een inkoppertje, wel de moeite waard! Die haan.... Anders gaat er geen kip naar de kerk... De ontbijtjes lijken nog steeds geweldig!
    Los ballos maar weer.
  3. Zwanet:
    3 juli 2015
    Net terug van vakantie ...met de camper getrokken door Zuid-Frankrijk...heel nieuwsgierig aan het kijken waar jullie nu zijn.
    Knap hoor! Wat een belevenis!. Leuk om te lezen.
    Heel veel sterkte.
    Hartelijke groet.
    Albert en Zwanet
  4. Greetje:
    3 juli 2015
    ik wil thuis toch wel het verhaal van de haan en hen horen Henk
  5. Renate:
    3 juli 2015
    Hey, ik wordt ook nieuwsgierig naar het verhaal van de haan en de hen, zeker na de prachtige foto van Henk! Bijzonder als je zo vroeg op pad gaat, om dan de zonsopgang te zien!! Mooie plaatjes levert dat op. Het was hier ook weer een zienderend hete dag, maar persoonlijk had ik er met de airco niet zo veel last van. Vanavond lekker gebbqéd met Sia, en daarna was de buurvrouw Saskia van nr 8 even op de koffie. Zijn verzamelt kleding en verder alles wat bruikbaar is voor kansarme mensen in Kroatië in. Dus bij ons is weer wat ruimte;-)
    Owja, en ik voorspel dat jullie toch voor 1 augustus Compostella hebben aangetikt!
  6. Henk ursem:
    3 juli 2015
    Hier een link voor het verhaal van de kip en hen

7. Elly Teitsma:
    4 juli 2015
    Leuke legende! Zo is een ieders nieuwsgierigheid weer tevreden gesteld!
    Jullie schieten al lekker op! Rustig aan naar mate het warmer wordt!