Navarette - Azofra 23 km

2 juli 2015 - Azofra, Spanje

Wij zijn de eerste die vertrekken om 5.45 en het is donker en koel. De route met de gele pijlen is slecht te lezen. Drie Brazilianen volgens ons en we zijn op weg. In Ventosa, we zijn 7 km verder en het is licht, nemen wij ontbijt: gebakken ei met spek, thee en verse jus 'd orange. Henk is als eerste weg, hierna Wim, Paul en Loek. Er is een kunstroute van 1 km langs ons pad, behalve de borden is hier niets van te zien. De aarde is roodbruin, kenmerkend voor de Rioja streek. Mooie slingerende zandpaadjes tussen de wijngaarden door. Er is een monument voor de legende van Roelant, deze heeft hier een reus uit Syrië verslagen, zodat de Moren uit Spanje verdwenen zijn. In de alberque in Navarrete heeft Paul een nieuwe hoed en handdoek gescoord. Deze worden vergeten of achtergelaten door andere peregrinos. Paul heeft dit in Roncevalles ook gedaan en de macaroni die hij achterliet werd gelijk meegenomen. De hoed komt nu goed van pas. In Najera drinken wij een koude cola en krijgen wat tapas hapjes hierbij. De laatste 7 km gaat wederom door wijngaarden. Oude wijnstokken worden vervangen door jonge. Sommige worden voorzien van water, andere weer niet. Wij komen aan in Azofra en checken in. Het is een luxe huis met een mooie 3 persoonskamer voor € 60,--. Later komt Loek erbij en heeft in hetzelfde huis een kamer geboekt. Wij nemen een pelgrimsmenu voor € 10,-- en dit is simpel. We slapen allemaal perfect in een koele kamer !

1. Francis:
    2 juli 2015
    Kijk, alles zat mee! Lekker eten, drinken, persoonlijke beschermings middelen en een leuke route. Jongens, ga zo door. Ik blijf jullie volgen maar ga zelf ook op vakantie en ben dus ook afhankelijk van wifi.