Vezelay - Sainte-Germain-des-Bois 30 km

13 mei 2015 - Saint-Germain-des-Bois, Frankrijk

Na het ontbijt afscheid genomen van de Breton Rogier, Japanner Saito, Colas de campingbeheerder en de Belg waar Paul gisteren bij de tent heeft gezeten. We lopen ruim 9 km door het bos, heerlijk beschut en het loopt makkelijk. Uit het bos een prachtig uitzicht. Na La Maison-Dieu lopen wij verkeerd, we moeten 6 km omlopen. Dit valt tegen het is 28 graden. We pauzeren vaak, ook in Savigny en nemen de kapel op de foto. Wij komen aan om 18.00 en zijn redelijk moe. Het adres is een groot herenhuis dat beheerd wordt door Gilberthe  Akkermans. Na Paul zijn douche eten we gezamenlijk met een Nederlands gezin, Iris & Jeroen en Monique (Twan is thuis). We eten Franse kaasjes, couscous, en 2 soorten quiche. Binnen is er WIFI dus iedereen zit na het eten te internetten.

1. Hans vd Hoeven:
    14 mei 2015
    Goedemorgen mannen! Vandaag stuk minder warm, wij weten het! In de Morvan nu bewolkt en misschien regen vandaag? Wij zijn op stap met de Engelse vrienden komen jullie misschien tegen.Marie
  2. Kitty Schagen:
    14 mei 2015
    Hi mannen, wat een voetstappen met die warmte. Afzien. Hoop dat t bier koud stond. Gaan jullie met die warmte ook minder km lopen of vroeger starten?
  3. Renate:
    14 mei 2015
    Prachtig kapelletje, zo oud!! Ik ben onder de indruk hoe ver jullie Frankrijk inmiddels al in zijn gelopen! Gaat best snel;-) Maar jah, nog een pittig stuk voor de boeg! Leuk om ook daaglijks even te kijken op de kaart. Net wezen shoppen met Valerie, Bart en Sia. Sia een mooi badpak en een luchtbed, Valerie een mooi stoeltje en nieuwe Crocs! Fijne dag weer mannen;-)
  4. Tanja:
    14 mei 2015
    Wat een eind weer, mannen, en dan met die temperatuur !
    Maar de foto's van jullie tonen vrolijk, dus toch snel weer opgefrist ?
  5. Nic:
    Beste Henk en Paul,
    Die paar kilometer om zijn een geschenk mannen, houdt dat voor ogen. Lees maar het volgende gedicht, vrij naar 'Ithaka' van Kavafis. Jij kent het Henk. Zoals de Griekse held Odysseus ooit de zeeën bevoer, zo doorkruisen jullie het eindeloze landschap.

Als je de tocht aanvaardt naar Santiago,
    wens dat de weg dan lang mag zijn,
    vol avonturen, vol ervaringen.
    Bliksem en donder hoef je niet te vrezen
    Zij zullen je niet deren, nee
    wanneer je denken hoog blijft, en verfijnd
    de emotie die je hart en lijf beroert.
    Rovers, dieven , wilde wieven en gevaren,
    Hen zul je niet ontmoeten op je weg
    wanneer je ze niet in eigen geest meedraagt,
    wanneer je geest hun niet gestalte voor je geeft.

Wens dat de weg dan lang mag zijn.
    Dat er veel zomermorgens zullen komen
    waarop je, met grote vreugde en genot
    zult aankomen in onbekende plaatsen,
    pleisteren in Franse kloosters en steden
    om daar verrukkelijke spijzen te genieten
    ook opwindende dranken van alle soorten,
    dat je talrijke steden in Spanje en Frankrijk aan zult doen
    om veel, heel veel te leren van de wijzen.

Houd Santiago wel altijd in gedachten.
    Daar aan te komen is je doel.
    Maar overhaast je reis in geen geval.
    't Is beter dat die vele jaren duurt,
    zodat je als oude man pas bij de kathedraal
    je knieën buigt te neer, rijk aan wat je onderweg verwierf,
    zonder te hopen dat Santiago je rijkdom schenken zal.
    Santiago gaf je de mooie reis.
    Was het er niet, dan was je nooit vertrokken,
    verder heeft het je niets te bieden meer.

En vind je het er wat pover, Santiago bedroog je niet.
    Zo wijs geworden, met zoveel ervaring, zul je al
    begrepen hebben wat Santiago’s beduiden.

Wat is wijsheid? Dát is wijsheid. Af en toe ben ik wel een beetje jaloers op jullie. Blijf genieten!
    Nic
  6. Armanda:
    Henk en Paul,

Zojuist bij Cisca en Kevin geweest.
    Zij hebben ons jullie blog getoond en veel verhalen verteld over jullie samen zijn.
    Geniet van dit prachtige avontuur en tot gauw.
    Groetjes vanuit Noord Holland