Dag 22: 26 april Morille - Salamanca 20 km

26 april 2018 - Salamanca, Spanje

Om 6.00 staan de 3 Italiaanse dames op om te lopen, zij doen het opruimen etc. zonder te praten. Toch wordt Paul er wakker van. Hij doezelt tot 7.00 uur en de wekker gaat. Douchen/wassen en op weg. Henk begint alvast met wandelen en Paul naar de bar voor ontbijt. Hier eten ook 3 Duiters en Pedro de Spanjaard. Ook is Mat er, een Zweed van 67 die de Via/Routa de la Plata voor de 8ste keer loopt. Om 8.00 begint Paul aan de wandeling. Het is fris, maar het loopt lekker. Geen modderige of natte padden. Eerst een lange rechte weg het dorp uit. Het is 8 graden en het meertje dampt. Er zijn veel weides voor koeien. We zien ze: zwart, grijs, bruin en beige. Na 2 heuvels zijn het de bekende paden tussen de stenen muurtjes, deze voelen nu al vertrouwd. Nog 1 klimmetje....en daar ligt Salamanca, nog wel 13 km. wij komen wat MTBers tegen meer niet. Een dorp rechts slaan wij over voor de koffie (Henk nog steeds geen ontbijt). Voor de laatste klim ziet Paul Henk lopen en gaat in de versnelling. Op een grillig plateau voor de stad heeft zich de strijd om Salamanca afgespeeld tussen de Fransen enerzijds en de Spanjaarden en Engelsen anderzijds. Sia en Paul zijn 2 maal Salamanca via Madrid binnengekomen en wat een verschil. In oktober is het een grote gele zandmassa en nu is alles groen ! Paul ziet Henk lopen bij de rand van de stad en samen lopen wij Salamanca binnen. Ons Hostal ligt 100 mrt. vanaf het Plaza Mayor en makkelijk te vinden. Douchen, de kleren in de was en de stad bekijken. Het is een groot openluchtmuseum, prachtig. Salamanca is een universiteitsstad: honderden eerste jaarsstudenten lopen verkleed door Salamanca. Henk ontmoet Helmuth op het Plaza Mayor en gezamenlijk drinken wij een Gin-Tonic. Hierna eten in een restaurant wat favoriet is bij Helmuth. Het is inderdaad lekker😀. Rond 22.00 gaan wij richting hostal.

1. Marian Zwaan:
    26 april 2018
    Prachtige stad Salamanca !
    Zijn wij een dag extra gebleven om alles te kunnen bewonderen, vooral de kathedraal
    Aan te raden Henk en Paul !
    Geniet van al het moois 😊
  2. Annemarie Sinnige:
    26 april 2018
    Wat ideaal, de hostel zo midden in het historische centrum. Jullie ogen worden weer verwend met al die schoonheid van Salamanca.
  3. Theo Smit:
    26 april 2018
    Tja, het viel me al op dat Spanje zo groen is op jullie foto’s maar aan het einde van de zomer zit dat dus net anders!
  4. Francis:
    26 april 2018
    Mooi verhaal. Ik mis het ontbijt wel....
  5. Elly Teitsma:
    26 april 2018
    De temperaturen stijgen en de kilometers ook! Toch beter loopweer met een zonnetje. Jullie genieten volop zo te lezen. Veel natuur en cultuur snuiven, beter als cook😅
  6. Martha Josee:
    26 april 2018
    Wat een mooie foto’s. We genieten van jullie wandelverslag. In het voorjaar is de natuur in Spanje mooi groen en de nachten en vroege ochtenden nog wat fris, maar dat is goed wandelweer, toch? Lekker genieten van de mooie natuur en de cultuur in Salamanca. Ik ken het alleen van de Spaanse lessen, er werd veel over Salamanca verteld.
    Groeten en nog veel wandelplezier hoor!
  7. Groetjes Ria Put:
    26 april 2018
    Ik ben het met Marian eens. Salamanca is een prachtige stad en de kathedraal is indrukwekken.
    Geniet er van mannen⛪️🚶🏻‍♂️🚶🏻‍♂️
  8. Marijke en Arie:
    27 april 2018
    Ziet er mooi uit, het weer lijkt ook opgeknapt gelukkig!