Dag 51 & 52 Finisterre - Santiago de Compostella

27 mei 2018 - Fisterra, Spanje

Wij ontbijten yoghurt met banaan en Finisterre in. Koffie drinken in DE Duitse bar/restaurant/goawinkel en lopen Finisterre door. Naar het kasteel(tje) en vissersmuseum. Paul zoekt een kapper boven de Mac Donalds. Wij zoeken en vinden deze niet. Henk ziet Mac Dous en daar is ook de kapper. Paul laat zich scheren en samen drinken wij koffie. Het weer is niet best en besluiten wat brood,ham en kaas te kopen voor de lunch. Biertje erbij en Henk gaat verder Finisterre in. Hij eindigt bij de Duitse bar voor een Gin-Tonic. Paul volgt. Bij de albergue municipal staat een rij van een uur. Henk gaat in de rij en krijgt zijn Finisterre Compostella. Paul wacht tot de rij korter wordt, deze word alleen maar langer. Om kort te gaan: Paul geen Compostella 😕. Wij eten in een visrestaurant in de haven: garnalenkroketten, mosselen, paella en vis van dag. Toetje en een borrel toe. Lopend 3 km. naar Cabo Fisterra langs de weg. Het is er niet druk. Wij drinken een wijntje en kijken naar de sunset. Er worden 2 vuurtjes gestookt door de de jongeren die in de meerderheid zijn. Om 22.03 is de zon onder: wij hebben er niets van gezien, het was mistig☁️! Wij lopen terug en komen in het donker in Finisterra aan om 22.45. Naar bed.

De volgende morgen weer yoghurt met banaan met een kop thee. Een blonde hippie van 25 slaapt hier ook en zoent, aait en streelt iedereen behalve Paul. Hij neemt een afstandelijke houding aan, die zij gelukkig begrijpt. Bij de bushalte is het druk en de rugzakken staan klaar opgesteld zoals bij de albergues op de Camino Frances. Wie het eerst komt, mag als eerste de albergue/bus in. Dit kennen wij wel maar nooit meegemaakt. De bus vertrekt op tijd, mudjevol en doet er 5 kwartier over. Vanuit het busstation lopen wij naar het centrum. Wij komen bij hetzelfde hostal als een week geleden. Henk snelt naar de kathedraal en Paul regelt de kamer. Neemt hierna een kop thee met de eigenaresse van het pand, die zij verhuurt. Zij is 72 en spreekt goed Engels. Henk en Paul ontmoeten elkaar na de mis voor het toeristen bureau, hier is tenminste internet.  Kopen beide souveniers en in de bar er schuin tegenover drinken wij La Chauffe van de tap en zien de formule 1. Paul loopt van de bar naar de VVV en terug, voor internet. Hij gaat terug naar de hostal en Henk gaat om 18.00 om op het dak van de kathedraal te lopen. Paul moet bloggen en heeft hoogtevrees. Om 19.00 spreken wij af om te gaan eten. De volgende morgen eet Paul zijn ontbijt in een bar en Henk aan de koffie. Wij lopen verder naar de bus die ons naar het vliegveld brengt. Wij landen volgens het tijdschema en met de trein naar Huis. Henk wordt door Tanja vanaf Heerhugowaard opgehaald en Paul door Sia van Alkmaar Noord. Thuis komen Bart en Renate met Valerie en Louise...die opa wel heel verbaasd aankijkt.                                          Het zit erop: wij willen iedereen bedanken die ons gevolgt heeft en leuke reactie hebben geplaatst op de blog. Maar bovenal Gerard Biersteker bedanken wij het voor het bijhouden en bijwerken van onze blog: GRACIAS GERARD !!

1. Anneke, Egmond aan Zee:
    27 mei 2018
    Gefeliciteerd het is volbracht, goede thuiskomst
  2. Elly Teitsma:
    27 mei 2018
    Best wel jammer Paul, geen Composttela, maar er zijn ergere dingen! ik heb respect voor jullie!
  3. Francis:
    27 mei 2018
    Ik hoop dat jullie het slechte weer daar laten. Voor de rest sluit ik ook maar af: ‘ Respectos’.
  4. Leo Hoogervorst:
    27 mei 2018
    Gefeliciteerd. Een knappe prestatie.
    Goede terugreis.
    Groeten Leo
  5. ELLY:
    28 mei 2018
    Weer een mooie ervaring erbij, Gefeliciteerd!!🌞👍
  6. Nic:
    28 mei 2018
    Chapeau broeders! ik wens jullie een goeie reis naar huis en een warme ontvangst.
  7. Marita Proper-Ham:
    4 juni 2018
    Dank voor jullie verslagen van jullie "andere tocht "naar Santiago en nu ook nog naar Cabo Fisterra.
    Zo herkenbaar, ook wij zaten daar in 2005 op de rotsen uit te kijken over de zee en ook bij ons was het mistig en regen.Ik wens jullie alle goeds en nogmaals hartelijk dank .