Henk & Paul  Ursem

279
Foto’s:
2196

Over ons

Wij zijn Henk (17- 08-1950) en Paul (22-09-1959) Ursem. Ik wil mijzelf even voorstellen: Henk Ursem, getrouwd met Tanja Kuiper en wij hebben twee kinderen: Klaas en Cisca. Het idee van deze reis is ontstaan toen ik ongeveer 35 was, dat was in de jaren tachtig. Toen kocht ik een boek van Hans Annink: "een late pelgrim op de melkweg" hij is een inspirator voor mij geweest. Mijn mannengroep kende onze plannen en zo heeft Hans v.d. Hoeven ± 13 jaar geleden deze Jakobsschelp voor mij aangeschaft (komt uit Santiago de Compostela). Deze heeft altijd voor het raam gehangen van mijn kantoor, nu hangt hij trots aan mijn rugzak. Het plan was dat Tanja en ik dit eens samen zouden gaan lopen. Rond mijn vijftigste heb ik besloten niet te gaan omdat mijn kinderen nog jong waren, maar heb toen wel Jan Ranzijn op dat idee gebracht, die dat een heel bijzondere ervaring vond. Het plan heeft mij echter altijd bezig gehouden en nu ik gestopt ben met werken ga ik nu ik nog kan, maar niet meer met mijn vrouw Tanja, want zij kan het helaas lichamelijk niet meer aan. Echter mijn broer Paul, met wie ik altijd heb samengewerkt, stopte tegelijkertijd met werken en had ook te kennen gegeven dat het hem ook een mooi idee leek.

Na onze pelgrimstocht in 2015, was een vraag van Paul in 2017 wil jij Henk met mij nog een wandeling maken maar nu van Sevilla naar Santiago ? Daar heb ik na een tijdje nadenken ja op gezegd, en we vertrekken op dinsdag 3 april 2018 per vliegtuig naar Sevilla, om daar in een periode van 2 maanden de tocht te volbrengen, Paul zal hier weer een verslag van schrijven via dit Blog.

Onze laatste pelgrimage van Sevilla naar Finisterre eindigde bij de Atlantische Oceaan. Nu zijn wij van plan onze wandeling te voltooien vanaf de Middellandse zee, door het laatste stuk te lopen van Gibraltar naar Sevilla.  Dit over de  Via Serrana, een 245 km lange route. Op deze manier voltooien wij de wandeling van de Middellandse zee naar de Atlantische Oceaan in totaal 1345 km. Wij vliegen op 11 November 2019 naar Malaga en de volgende dag met de bus naar het dorp La Linea de la Concepcion,10 min wandelen van de grens van Gibraltar waar onze reis zal beginnen. En we hebben de terugreis geboekt op 29 november vanuit Sevilla per Transavia. Paul zal hier weer een verslag van schrijven via dit Blog.

Maandag 14 september 2020 vliegen wij van Schiphol naar de luchthaven van Lissabon in Portugal. Het oorspronkelijke plan was de Camino de Norte te gaan lopen vanaf Bilbao, i.v.m. het oranje kleuren van Spanje is dit nu veranderd. Het wordt nu Camino Portugués. Wij gaan hem met z'n drieën lopen: Francis Lievendag is onze medeloper. Francis is de man van Elles van den Kommer, een nicht van Tanja. Hij gaat nu voor de eerste keer een Camino lopen, dus wederom een trio: Paul, Francis en Henk. Paul en Francis zullen hier weer een verslag van schrijven via dit Blog.

Donderdag 19 augustus 2021 vliegen wij van Amsterdam naar Santiago de Compostella. Wij zijn Wil Koper  en Henk Ursem , ons oorspronkelijk plan was om de Nederlandse Huiskamer van het st. Jacob genootschap voor 2 weken te beheren in Santiago de Compostella , maar door de Corona is dit op het laatste moment afgezegd, terwijl wij al onze vliegreis geboekt hadden.  Toen is er het plan gekomen om deze periode  te gaan wandelen mee, en het is de Camino  Ruta Do Mar geworden (waar de  Camino Del Norte  bij Ribadeo de kust verlaat om door te gaan naar Santiago) gaan wij beginnen te lopen naar Ferrol: hier na  Camino Iglés, en wij komen op 6 september weer naar Nederland . Wil zal hier een verslag van schrijven via dit Blog.

Donderdag  18 augustus 2022 vliegen wij van Amsterdam naar Santiago de Compostella. Wij zijn Wil Koper en Henk Ursem , en gaan van vrijdag 19 augustus tot en met donderdag 1 september de Nederlandse Huiskamer van het st. Jacob genootschap voor 2 weken te beheren in Santiago de Compostella. ( De taak van de gastheer en gastvrouw is Nederlandse en Vlaamse pelgrims gastvrij te ontvangen en ze een luisterend oor te bieden. De mensen in de Huiskamer staan waar nodig de pelgrim bij. De Huiskamer is een mooi rustpunt waar de pelgrim weer op verhaal kan komen. Zo krijgt de aankomst in Santiago een eigen plek in de beleving van pelgrimeren)  hierna op 2 september willen wij gaan wandelen De Variante Espiritual is een aftakking van de camino Portugués en het is een schoonheid! Dat begint al in de Middeleeuwse stad Pontevedra. Prachtige bossen, plattelandsgehuchtjes, rivieren, lekker veel cultuur en een mooie boottocht zorgen voor een bijzonder mooie wandeltocht naar Santiago. en wij vetrekken op 8 september weer naar Nederland. Wil zal hier een verslag van schrijven via dit Blog.

Over onze reis

Op deze site zie je ons route overzicht en route kaartjes:

van onze eerste camino in 2015 , van Noord -Scharwoude naar Santiago de Copastela

Route no 1

Noord-Scharwoude - Alkmaar - Heiloo - Driehuis - Hoofddorp - Alphen aan de Rijn - Gouda - Schoonhoven - Gorinchem - Heusden - Vlijmen - Oirschot - Vessem - Zichem  (Belgie)

Route no 12 + 21

Via Monastica
De route loopt van Den Bosch (NL) naar Vessem en verder naar de norbertijnenabdijen van Postel, Tongerlo en Averbode. Van daar gaat het via Scherpenheuvel of Diest naar Budingen en verder via Zoutleeuw en Heylissem (voormalige abdij) of Tienen en Hoegaarden naar Jodoigne. Via een kaarsrechte RAVeL-route wandel je naar Namen en verder langs de Maas naar Leffe en Givet (F). Eindpunt is Rocroi.

Van Rocroi kan je of via de GR 654 of (korter) langs de route van de Association des Randonneurs et Pèlerins 51, verder naar Reims en Vézelay.

Route no 31

De gids 'Pelgrimsweg van Vézelay - variant Bourges'

Deze Nederlandstalige gids beschrijft de route vanaf Vézelay tot St.Jean-Pied-de-Port.

De gids is gebaseerd op de beschrijvingen zoals die door de Franse regionale Jacobsgenootschappen zijn samengesteld en worden onderhouden.

De gids bevat de beschrijving van de zuidelijke variant via Nevers.

Route no 40Spanje

Camino Frances, St.Jean-Pied-de-Port - Santiago de Compostela

Bezochte landen

Wij hebben 9 landen (4%) bezocht:

België, Brazilië, Denemarken, Frankrijk, Gibraltar, Nederland, Portugal, Spanje, Verenigde Staten.