Sarria - Portomarin 23 km

24 juli 2015 - Portomarin, Spanje

Na het ochtendritueel, gaat Paul ontbijten en zien wij elkaar in de hoofdstraat van Sarria. In ons pension zitten 4 Spaanse schonen die vandaag hun Camino beginnen, ze starten na ons. Je moet als Peregrino minimaal 100 km lopen en 2 stempels per dag krijgen om je "Compostella" te bemachtigen. Het valt ons op dat vanaf Sarria het drukker is. Wij genieten van deze drukte, ieder loopt zijn Camino. Net als voorgaande dagen is de route prachtig: oude slingerende paadjes door kleine boerendorpen. In Rente drinken wij koffie en lopen verder. Zo af en toe loop je weer alleen. Voorbij A Brea komen wij bij de paal met 100 km erop. Nu wordt het echt aftellen, zodoende hebben wij de terugreis geboekt: Paul vliegt op 1 augustus (Santiago is het doel). Henk gaat door naar Cabo Finisterre. Dit is afgeleid van de Romeinen (finis terrae: einde v d wereld). Hier verbranden de monniken en later de pelgrims hun kleren. Of Henk dit doet? Hij vliegt op 6 aug terug. Alle hostel/pensions zijn ook reeds geboekt. Het is op de route druk en in Santiago helemaal vnw de feestdag van Jacobus op 24 juli. Paul loopt nog een tijdje met 4 Noren op die Ard Schenk in 1972 in het Bisletstadion hebben gezien: hij werd wereldkampioen. Later ontmoet Paul een Japanner die al 3 jaar Duits leert: Matsuno. Onderwijl speelt hij op zijn mondharmonica de volksliederen van Duitsland, Frankrijk en de V.S. Vlak voor Portomarin krijgen wij zowaar een beetje regen. In de stad ontmoeten wij Inge en wij drinken wat samen. We zien veel bekenden rondlopen. Ook het Duitse blonde meisje wat gister heel uitbundig en uitzinnig was. Ze droeg nu een nekband, er was wat fout gegaan. We eten wat snacks en gaan naar ons hostel. Henk haalt nog wat te knabbelen met een flesje wijn.

1. Groetjes Ria Put:
    24 juli 2015
    Goed zo mannen, nog een rukkie en jullie zijn er!!!

Groetjes, Ria Put
  2. Gerard:
    24 juli 2015
    Hoi Mannen, geniet nog even van jullie (lange) weg.
    Vol bewondering volgen wij jullie reis, dankzij de goede 'verslaglegging'
    groetjes van Gerda en Gerard
  3. Margreet Fokkens:
    24 juli 2015
    Wat een mooi verhaal weer om te lezen. Wat zijn jullie al ver en wat maken jullie veel mee. Jullie kunnen al zachtjes beginnen te zingen "we zijn er bijna". Heel veel succes met de laatste 110 km.
    groeten Margreet
  4. Margreet Fokkens:
    24 juli 2015
    Sorry ik bedoel natuurlijk de laatste 100 km.
    Margreet
  5. Martha Josee:
    24 juli 2015
    Paul en Henk, nog een paar dagen en dan hebben jullie het doel bereikt! Nog een heel goede voortzetting van de lange wandeling en hasta la vista in Nederland. Goede vlucht naar huis en voor Henk een buen camino naar Cabo Finisterre. We zagen dat op tv.
    Hartelijke groet, Martha en Joop
  6. Zwanet:
    24 juli 2015
    Het was fijn om jullie verhalen te lezen.
    Er van genoten.
    Heel veel sterkte de laatste 100 km.
    Hartelijke groet.
  7. Renate:
    24 juli 2015
    Hey !!!! Wheeehaahhh, laatste stukkie, ik kijk er naar uit jullie weer in het echt te zien! Hebben jullie dan ook echt elke dag 2 stempels gehaald of hoeft dat niet voor zo'n lang stuk? En jullie noemen het Finisterre, maar op de kaart heet het Fisterre????? Hadden jullie nog gezelschap van de 4 schonen onderweg?? Veel plezier weer morgen...loopt vast lekker zo met de finish in zicht???
  8. Tinie Hoetjes:
    24 juli 2015
    Hoi mannen! De laatste 100 km alweer, voor ons is de tijd om ge vlogen en ik denk, dat het al met al voor jullie ook zo is gegaan.We hebben alle verslagen gelezen en bewaard, maar hopen dat jullie nu weer veilig thuis komen!! Succes voor de laatste km en we lezen nog even verder de laatste verslagen!! Groetjes van Aad en Tinie.
  9. Annemarie Kruidenberg:
    24 juli 2015
    Hoi Henk en Paul, het gaat nu echt snel, Nico en ik zijn net terug van twee weken door Nederland fietsen en heb jullie toen sporadisch gevolgd, dus gaat het voor mijn gevoel nu wel erg hard! De laatste honderd kilometer, de laatste loodjes ?? Zo klinken jullie verhalen zeker niet! Hou vol, ook met schrijven want dan kunnen wij het ook mee maken. Veel liefs Annemarie
  10. Marijke en Arie:
    24 juli 2015
    Wow, wat vliegt de tijd! Geniet van de laatste wandelingen en de aankomst in Santiago!
  11. Annemarie Sinnige:
    25 juli 2015
    Denk eens terug aan de 1ste 100 km. Die waren pas zwaar, met nog zoveel km. voor de boeg........Nu nog even doorbijten en er wachten zachte armen.....
  12. William en Martha:
    25 juli 2015
    Hoi mannen, dat is toch wel even wat anders als de 4-daagse van Nijmegen hé. Geen kruisje? Dan maak jullie er 1 toch? Wandel ze nog de laatste kilometers. Het is toch een flinke reis geweest en we hebben jullie verhalen steeds gevolgd en er van genoten.
    Groeten, Martha en William