Lavacola -Santiago de Compostella 10 km

29 juli 2015 - Santiago de Compostela, Spanje

De wekker ging op 6.00 en we sprongen uit bed. Niet echt, we lagen wat te mijmeren en gingen ons langzaam Camino klaar maken. Voor de laatste maal liepen wij verkeerd, langs de weg, maar uiteindelijk kwamen wij samen met de peregrinos op de route voor de laatste kilometers. Even ontbijten waar wij Wim tegenkwamen, ook in Nederland begonnen en de Camino in 3 maanden heeft gelopen met tent. Exact om 9.00 lopen wij het plein op bij de kathedraal. Het is erg rustig en er wordt een foto gemaakt. We zijn erg blij dat we er zijn: 2500 km en 4 maanden van huis.Wij gaan naar het pelgrimsburo voor onze Compostella. Het was zo rustig dat we gelijk werden geholpen, dit is bijna een unicum in deze periode. Het is toch een soort diploma voor de geleverde sportieve en spirituele inspanning. Hierna zijn wij naar de huiskamer van de Lage Landen geweest: een Nederlands thuis in Santiago met aardige mensen, een kopje koffie met 'n koekje en goede raad voor de stad voor de pelgrims. Hierna nog een speciale Compostella gehaald bij de Franciscuskerk vanwege het 800ste geboorte jaar van Franciscus van Assicie. Hierna onze rugzak naar ons hotel gebracht, omgekleed en naar de pelgrimsmis van 12 uur in de kathedraal, uiteraard vol met pelgrims en een uitgebreide dienst met geestelijken uit 10 verschillende landen. Wij vonden dit indrukwekkend. Na  de mis komen wij div. Pelgims tegen die we de laatste tijd op de Camino hebben ontmoet er wordt gehuckt en foto's gemaakt, wat ons veel doet. Hierna gaan we de stad in en laten de emotie van de laatste indrukken op ons inwerken.

1. Nellie:
    29 juli 2015
    Gefeliciteerd met deze geweldige prestatie.
    Groeten Nel en Dick
  2. Marijke en Arie:
    29 juli 2015
    Klinkt als een heel mooi einde van jullie pelgrimstocht. Jullie hebben het fantastisch gedaan, hulde! Geniet nog even van de sfeer daar en beiden een goede terugreis!
  3. Willard van Ooij:
    29 juli 2015
    Gefeliciteerd, mannen. Wat een prestatie!
  4. Hans vd Hoeven:
    29 juli 2015
    Gefeliciteerd met deze prestatie, een droom is waar geworden.
    liefs
    Hans en Marie
  5. Kitty Schagen:
    29 juli 2015
    Mannen wat een top prestatie, gefeliciteerd en wat zal er veel door jullie heen zijn gegaan ook tijdens de mis! Tis me nog al niet wat. Zoveel km en 4 maanden weg in af en toe niet al te leuke omstandigheden maar met vele leuke ontmoetingen en dan ben je er. Wat nu morgen?
    Wij hebben genoten van jullie verhalen.
  6. Siem en Tiny Stoop:
    29 juli 2015
    Jullie hebben het toch maar effe gefikst 2500 km in 4 maanden.
    PROFICIAT met deze geweldige prestatie!
    PROOST neem lekker een wijntje of biertje!
    Gr.uit Noord Scharwoude.
  7. Gerrit:
    29 juli 2015
    Gefeliciteerd!!!!dat jullie het zouden redden wist ik, maar in 4 maanden, geweldig. geniet er nog even van.
  8. EDIT:
    Hartstikke goed, GEFELICITEERD!
  9. Nic:
    29 juli 2015
    Het ziet er prachtig uit mannen! Wat zullen die laatste paar dagen bijzonder zijn geweest, en vooral ook die laatste kilometers. Wat voel je als je na die vele honderden kilometers het plein op loopt? Dat moet geweldig zijn. Gefeliciteerd!!
  10. Greetje:
    geweldig wat een prestatie
    gefeliciteerd
  11. Joop en Inge Roelands:
    29 juli 2015
    Gefeliciteerd mannen met jullie geweldige prestatie. Paul...goede thuisreis gewenst en Henk.....nog een mooie afsluitende tocht naar Finisterre.
    Groet van Joop en Inge
  12. Tanja:
    29 juli 2015
    Wat heerlijk dat jullie er zijn !!!
    Jullie gaan toch ook vrijdag nog naar de mis met het wierookvat ?
  13. Tineke Ruijter:
    29 juli 2015
    Geweldig! Gefeliciteerd met jullie prestatie. Fijne tijd nog in Santiago.
  14. Annemarie Sinnige:
    29 juli 2015
    Vanavond is de laatste avond van jullie Camino. Of eigenlijk gisterenavond? Ik hoop dat het jullie heeft gebracht, wat jullie ervan verwachtten. Ik zal de reisverhalen gaan missen. Bedankt voor elke dag een reisbericht. Kom goed thuis. Vaya con Dios!
  15. Gerard:
    29 juli 2015
    Lieve Mannen, blij dat jullie het waargemaakt hebben.
    Dromen hoeven dus geen bedrog te zijn.
    Voor Paul van de week een goede terugreis gewenst, voor Henk nog een speciale retraite-week naar het puntje.
  16. Nico:
    geweldig mannen dat je er zijn super prestatie, geniet ervan. Warme Hug Nico
  17. Renate:
    29 juli 2015
    Ik hoop dat we Henk nog kunnen volgen tot Fisterra met de verhalen??? Ik zal de reisverhalen, het volgen op de kaart en de foto's ook missen! Trouwens, nogmaals gefeliciteerd met jullie grote prestatie mannen!! Lijkt me een raar idee dat je morgen niet meer hoeft op te staan om te lopen voor Paul dan.. Een prachtige ervaring!
  18. Brigitte Wijering:
    29 juli 2015
    Henk en Paul geweldig jullie prestatie! van harte gefeliciteerd van Hennie en mij. Wat een ervaringen. Geniet van de tijd in Santiago en Henk een heel goede tocht naar Finisterre!
  19. Margreet Fokkens:
    29 juli 2015
    Gefeliciteerd met deze geweldige prestatie. Daar kunnen jullie trots op zijn. Bedankt voor de verhalen en de mooie foto's. Geniet nog van de komende dagen in Compostella. Paul een goede reis terug naar huis en Henk nog veel succes met het vervolg van de wandeling.
  20. Wim:
    29 juli 2015
    Super gedaan mannen! Wat een prestatie!
  21. Pieter Sannes:
    Henk en Paul,
    voor Nijmegen loop je 4 dagen 50 km, met enorm veel uitvallers, maar jullie liepen maar even 4 maanden, een ongelooflijke afstand van wel 2500 km. Oftewel 12,5 * Nijmegen, in 1/3 jaar, zonder uit te vallen.
    Een driewerf hoera voor jullie, en proficiat met deze gigantische prestatie.
    Dat wordt voor jullie afkicken geblazen, en ik zal de verslagen gaan missen.
  22. Harry ursem:
    30 juli 2015
    Beste broers, topprestatie petje af ,welgemeende gelukwensen van har en mar
  23. Francis:
    Top!
  24. Joke:
    30 juli 2015
    Wat een geweldig einde van een bijzondere reis!
  25. Marian Kos:
    30 juli 2015
    Beste Henk en Paul, wat fijn dat jullie er zijn! Van harte gefeliciteerd en geniet van deze bijzondere dag! Hartelijk dank voor jullie mooie verhalen en foto's waar we erg van genoten hebben. Een goeie (door)reis terug naar de Lage Landen. Big bisous Cornel en Marian
  26. Theo Smit:
    Geweldige prestatie -gefeliciteerd!
  27. Pieter Bakker:
    30 juli 2015
    Geweldig gedaan mannen, ben trots op jullie. Zal wel een beetje wennen worden nu, begon mijn (werk)dag telkens met eerst jullie reisblog te lezen, was altijd een leuk begin.
    Tot gauw en ben benieuwd naar de verhalen.
  28. Ria Penders:
    Hoi mannen!
    Van harte gefeliciteerd met deze geweldige prestatie. Het doel is bereikt. Geniet ervan!
    lieve sportieve groet uit Noorwegen,
    Ria
  29. Elly Teitsma:
    30 juli 2015
    Proficiat heren! Wat een voldoening en emotie. Geniet van alles en iedereen! Ik ben het met ovenstaande reacties volledig eens. niets aan toe te voegen. Bedankt en tot ziens!
  30. Gerard en mia:
    30 juli 2015
    Geweldig gedaan misschien tot ziens bij ons äan de maas
  31. Fam Huitema:
    30 juli 2015
    Van harte gefeliciteerd met jullie loop prestaties. Heel leuk de verslagen te lezen . Een prachtige resultaat . En nu lekker naar huis. Een hele fijne terug reis met mooie foto,s , verhalen en indrukken.
  32. Annemarie Kruidenberg:
    Hoi kanjers !!!
    Natuurlijk gingen we er allemaal vanuit dat jullie de eindstreep zouden behalen en gelukkig is dat ook gebeurt. Wat een geweldig gevoel moet dat voor jullie zijn, echt diep respect voor jullie. Ik hoop ook dat deze lange reis jullie gebracht heeft wat jullie verwachten en of hoopte. Als jullie nog een mis gaan volgen zoals Tanja zegt steek dan een kaarsje op voor jullie zelf, die is dik verdiend hoor.
    Voor beide nog een goed reis gewenst en natuurlijk een hele dikke felicitatie zoen!
    Gr. Annemarie
  33. Tine van Meurs:
    Hallo Henk en Paul
    Van harte gefeliciteerd met het bereiken van jullie doel.
    Wat een prestatie.
    Het zal strak thuis weer even wennen zijn na al deze belevenissen.
    Misschien leuk om daar een boek van te maken????