Bazancourt - Reims 18 km

25 april 2015 - Reims, Frankrijk

Heerlijk op de grond geslapen in een oude boerderij, gastvrije mensen. Diner en ontbijt karig maar voldoende. Rond 9.00 vertrokken, en ook het weer is hier veranderd, weinig zon en meer wind. Goed wandelweer!  Het grootste gedeelte liepen wij over een oude Romeins heirbaan dus kaarsrecht. Flink doorgestapt zodat wij om 14.00 in Reims aankwamen. We slapen in een Diaconessenverblijf (deze zusters hebben we nog niet gezien) wel 'n prima kamer. Reims is in de eerste oorlog platgebombardeerd op 4 huizen na. Hierna is het opgebouwd met redelijk veel Art Deco gebouwen. We zijn op de crocs de Basiliek gaan bekijken met glas in lood ramen van Marc Chagall. In de basiliek is Clovis gedoopt (eerste koning van Frankrijk) Ook de kathedraal bekeken, dit is een publiekstrekker van de eerste orde. In de zon een biertje gedronken en wat gegeten. Nu onze blog schrijven terwijl het flink regent. Ook gaat het alarm hier af, we wachten geduldig wat er gaat gebeuren.

1. Hans vd Hoeven:
    25 april 2015
    Ja mannen, Reims is de stad waar een vrouw ooit een belangrijke rol speelde. Dat was Jeanne d'Arc, de nationale heldin van Frankrijk . Als jong meisje had zij al een beslissende rol in de oorlog tussen Frankrijk en Engeland en voorspelde de overwinning van Frankrijk. Zij speelde een belangrijke rol in 1429 bij de kroning van de Franse Karel VII tot koning, omdat zij een doorbraak forceerde in het frans/engelse conflict . Jullie zullen haar beeldtenis vast wel tegen komen!
    Verder natuurlijk mannen, een dikke pluim voor jullie volharding met het wandeken en het
    delen van jullie ervaringen. Hartelijke groet van Marie.
  2. Annemarie Sinnige:
    26 april 2015
    Wat prachtig allemaal weer. Hopelijk zijn jullie na het alarm niet in de boeien geslagen. Zowel, dan is dat ook weer een unieke ervaring van overnachten geweest.
  3. Sjaak en Marijke Tijm:
    26 april 2015
    Wat leuk om jullie mooie reisverhalen te lezen
    Ga zo door
    Groeten van je gym-maten Henk ....
  4. Zwanet:
    29 april 2015
    Weer thuis en genieten weer mee van jullie verhalen.
    In de buurt van taizee in zuid bourgondie (aanrader voor jullie om daar eens een avond te zijn) zagen we ook mensen binnen komen in de avond die daar vanwege het mooie weer een nachtje in hun snel opgezette tentje sliepen . Wat wij deden en wij doen het ook voor jullie...petje af.
    Hartelijke groet