Arcy-sir-Cure - Vezelay 19 km

11 mei 2015 - Vézelay, Frankrijk

Gisteren was een "Lazy sunday afternoon" (the small faces), dus vandaag gaan wij er weer tegenaan 21 km. Maar Marie Helene adviseert ons niet door het bos te gaan ivm de overstromingen van de rivier de Cure afgelopen weken. Dit scheelt ons 2 km en route was prachtig. Wij zagen onderwerp een vos wegschieten in het landschap, wat veranderd is in bossen met af en toe wat landbouw. We zijn Bourgondië ingelopen. Het was prachtig wandelweer. Het zou 27 graden worden, maar er hing een sluierlaag bewolking voor de zon dus het viel mee met de warmte. Ook liepen wij veel door bos waar het lekker koel is. Vezelay ligt op een kleine heuvel, waar op het laatst wat steilere stukken in zitten, dit is zweten. Aankomen met rugzak op het plein voor de Basiliek van de Heilige Magdalena geeft een speciaal gevoel. Vezelay is een van de 4 belangrijkste vertrekplaatsen in Frankrijk naar Santiago. Het stadje is klein maar van historisch belang: hier werd gepredikt door Sint Bernard voor de tweede kruistocht, vertrekplaats voor kruisvaarders en pelgrims, staat op de lijst clan UNESCO en Henk en Paul stormen de stad in 2015. We halen onze tampon in de Basiliek en rijden met een gratis elektrische taxi richting de jeugdherberg die buiten Vezelay ligt. Deze is keurig schoon en we slapen met een gepensioneerde Japanner Saito, die 3 jaar in Parijs heeft gewerkt. Wij kopen in de super wat eten en Henk bereid dit uitstekend.

1. Gerard:
    12 mei 2015
    Een mijlpaal mannen ! Na Nederland, België en Frankrijk-Noord nu dwars naar de kust op de kaart Frankrijk-Midden.
    Vaya-con-Dios
  2. Renate:
    12 mei 2015
    Hier is het weer vandaag wat minder, maar vanmorgen op de fiets konijntjes wezen tellen op het Geesterambacht met Valerie, die ligt nu nog heerlijk te slapen! Mooi bosrijk gebied, als jullie verder maar geen last van hoog water onderweg hebben.
  3. ELLY:
    12 mei 2015
    Wat houd een tampon in,is dit een soort van stempel?
  4. Gerard:
    Nog af te leggen 1.855,1 -- 91
    Totaal ----------- 2.700,1 -- 133
  5. Renate:
    12 mei 2015
    Hmm, toch nog warm geworden in Alkmaar;-)
  6. Joop en Inge Roelands:
    12 mei 2015
    Weer een mijlpaal bereikt! Jullie gaan super. Wij zijn overgegaan op de Spaanse manier van leven. We vertrekken om 06.00 uur en houden smiddags siësta. Het is hier bloedheet. Succes verder en geniet van alles...Groetjes Inge en Joop
  7. Annemarie Sinnige:
    12 mei 2015
    Die Magdalena had altijd al zoiets...., voor mannen. Afijn, kruistochten ook.......! Maar wat heerlijk om je zo af en toe eens onder te dompelen in onze culturele historie. Geniet met jullie vrienden, morgen weer op pad! Wij ook, naar Macedonië.