Van Burela naar San Cibrao 12 km

24 augustus 2021 - San Cibrao, Spanje

We overnachten 2 dagen in San Cibrao. Gisteren 19 km gewandeld van Foz naar Burela.  Vandaar met de bus naar San Cibrao. Aangekomen in ons hostel heeft Henk met zijn charmeoffensief onze gastvrouw overtuigd dat ze onze gedragen kleding gaat wassen. Dat scheelt een hoop gedoe als wassen in de wasbak. Ook heeft hij bij de "buurman"(eethuisje) geregeld dat we iets eerder als 21.00 uur het Menu Del Dia kunnen gebruiken. Een prima maaltijd all in €11.00 (betekend: voorgerecht/hoofdgerecht/toetje/koffie en wijn) Na ons rust momentje de supermarkt opgezocht en ingeslagen voor een ontbijt en onderweg. En vroeg gaan slapen.

De wekker ging om 7.30 uur. Na een douche ontbijten. Dat moest gebeuren buiten op een bankje. Binnen was hier geen gelegenheid voor.  En oh ja Wil had al haar kleding voor de was ingeleverd dus bleef alleen haar “avondjurk“ over voor vandaag. Nou staat best charmant met die wandelschoenen eronder. We namen de bus weer terug naar het eindpunt van gisteren. Wat nu ons startpunt weer was. Eerst nog even twee bakken Café Con Leche en toen  aan de wandel. Het was een relaxed dagje á 12 km. En zonder onze rugzakinhoud, alleen dat wat we onderweg nodig hadden.

We volgen vanaf Ribadeo de kustlijn. Met altijd dat prettige geluid van de zee. Het pad volgt deze lijn, mooie onderhouden wandelpaden.  Soms weer even het land in door een dorpje, maar steeds weer terug naar de zee. Het eerste deel was spectaculair met al die prachtige rotsformaties. Maar het panorama is nog steeds prachtig. Het zou zomaar op een ansichtkaart afgebeeld kunnen worden. Met heel veel kleine baaitjes en dorpjes tegen de heuvels aangeplakt. Ook het smalspoortje is vaak aan onze zijde. Je kunt Noord Spanje met een boemeltreintje van west naar oost  (van A Coruña naar Bilbao) bereizen. Ik kan het je aanraden want het panorama is geweldig.

En oh ja........nog even over de mondkapjes. Hier in Spanje draagt iedereen het mondkapje van héél jong tot héél oud. Ze gaan er mee om alsof het nooit anders is geweest. Buiten in de natuur wordt het wel afgedaan, maar zodra ze jou zien aankomen gaat het weer even op om vervolgens na het passeren weer af te doen. Wat een discipline, Henk en ik verbazen ons er regelmatig over. Gisteren kwamen we een groep schoolkinderen tegen, erg jong in leeftijd. Maar ook netjes allemaal met mondkapje. Ze hadden er zo te zien helemaal geen last van. Er werd gekakeld, gelachen en geschreeuwd. Er wordt hier niet gemopperd, ze doen het gewoon. En wij die dit niet meer gewent zijn, vergeten het nog wel eens. Maar geen nood, je wordt erop aan gesproken.

Morgen gaan we eerst een stuk met de taxi. Want 30 km wandelen vinden we te gortig. Ook de overnachting is geregeld. Dus vandaag kunnen we verder lekker flierenfluiten  gaan. Vanavond weer Menu Del ida. En op tijd naar bed. Wat kan het leven toch eenvoudig zijn.

1. Marjan.:
    24 augustus 2021
    Heerlijk! Ik ruik de zee als ik het zo lees! En die avondjurk met wandelschoenen had ik wel eens willen zien
  2. Anneke, Egmond aan Zee:
    24 augustus 2021
    Weer mooie foto's en mooi verhaal. Lichtelijk jaloers.
    Gister onze maandagwandelclubje gezien.
    Groet Anneke
  3. William en Martha:
    24 augustus 2021
    Dat boemeltje lijkt mij wel wat Henk. Inderdaad mooie plaatjes.
  4. Margreet:
    Prachtige belevenissen !
    Alleen de kleur van je haarband aanpassen Wil. Leuk hoor..
  5. Tanja:
    24 augustus 2021
    Wat weer een leuk verhaal !
  6. Carla:
    24 augustus 2021
    Wat een mooie tocht, prachtige natuur, heerlijk om te lezen. Ga zo door Wil en Henk!
  7. Martha Josee:
    24 augustus 2021
    Best luchtig die avondjurk😀Straks weer een schone was en heerlijk te eten. Dank zij de charmes van Henk! Ik zou die rit met dat treintje wel willen maken, wie weet…Prachtige foto’s, we genieten van jullie verhalen. Veel plezier! Groet, Joop en Martha.
  8. Francis:
    24 augustus 2021
    Slim bedacht, zo’n heen- en weertje. Gaat lekker zo, zo te lezen
  9. Ria Penders:
    24 augustus 2021
    Ik geniet er nu extra van! Mooi landschap!
  10. Henia Norgren:
    25 augustus 2021
    Hi Paul and Hank. Thanks for the commentary. You must be glad to be walking again. Are you staying in Alberques and are they even open at all? I'm planning on Camino Madrid this fall, so any info about Covid on the ground situation is appreciated. Buen Camino guys.
  11. Paul:
    26 augustus 2021
    Hello Henia, Henk is walking with Will and without me😯. Its nice that you can't be stopped walking the Camino. I'm proud of you👍😀😘