Reims - Rilly-le-Montage 12 km

26 april 2015 - Rilly-la-Montagne, Frankrijk

Wij vonden het al vreemd, Steven wil ook een kamer hier boeken, maar het was vol? Wij ontbijten in de zaal ( waar ook paus Woityla heeft ontbeten) gedekt voor ons tweeen. Reims uit langs het kanaal. Hier was de sportzone van Reims: tientallen, nee honderden mensen wandelen, hardlopen en fietsen langs deze groene zone. Via Cormontreuil naar Trois-Puits waar wij onze eerste vrouwelijke pellegrin ontmoeten. Brigitte van 60 jr lloopt het in etappes. Haar vriendin Henny 71 jr loopt 4 weken met haar mee. Wij lopen samen op naar Montbre waar wij hopen koffie te drinken. Zoals gewoonlijk is er niets en drinken thee op de trappen van de kerk. De dames lopen door en zien wij vanavond. Trois-Puits is het eerste champagne dorp voor ons met 6 (hele kleine caves). Wij komen aan in Rilly-la-Montagne en eindigen bij de kerk. Wij kunnen het adres niet vinden en bellen de eigenaar en worden opgehaald. Het huis waar wij moesten zijn, hebben wij op 25 mrt. gepasseerd. Wij worden verder gebracht naar onze slaapplaats (150 mrt. v.d. kerk). Dit blijkt een onderkomen voor seizoenarbeiders te zijn. Een grote ruimte met tafels en een magnetron en koffiezetautomaat. Wij slapen op een kamer met 6 bedden uit de eerste wereldoorlog. De winkels zijn dicht en Henk vraagt om een biertje en een wijntje, deze haalt de eigenaar. Zijn vrouw leid ons rond en geeft uitleg. Er zijn 4 borden wat bestek, kopjes en glazen. De dames hadden gevraagd om een theedoek (deze vind ze in de kast) een afwasborstel (er liggen een paar schuursponzen, deze gebruiken wij voor de BBQ) De eigenaar brengt 4 biertjes een fles eigen wijn en een fles eigen champagne en ook nog een kwart kopje afwasmiddel. Al dit gratis, dat wel, maar het is een zwijnenstal ! Wij eten gezamenlijk en drinken ook samen de champagne...luxe !