O Vicedo naar Ortiqueira 14 km

27 augustus 2021 - Ortigueira, Spanje

We gaan creatief om met de kilometers. Passen aan waar nodig.

Het was vandaag vroeg dag. We moesten de trein van 8.15 uur halen. We noemen de trein het boemeltreintje maar nu niet denken dat er dan een puffende locomotief aankomt hoor! Het boemelen zit hem in het aantal stops, echt bij ieder dorp of gehucht stopt hij. Verder ziet de trein er modern uit. Eigenlijk een soort van grote touringcar. 4 x per dag komt hij langs, 2x in de morgen en 2x in de avond. Dus mis je hem dan ben je de SJAAK. Maar wij hebben het gehaald, maar daarvoor moesten we wel een flinke klim maken tot buiten het dorp.

We logeerden de afgelopen nacht in een kleine plaats, een dorp eigenlijk. Met wel wat barretjes en een supermarkt maar eethuisjes ho maar. Navraag leverde twee mogelijkheden op. Een veredelde cafetaria en een soort van restaurant wat zich bij de haven bevond. Alhoewel haven wel een erg groot woord is voor die plek. Maar het moet gezegd worden, het eten was prima.

We zijn vandaag dus drie haltes verder weer uitgestapt en moesten wederom vanaf zeeniveau weer de heuvel op. Voetje voor voetje soms. Wat zijn we blij op die momenten dat we wandelstokken gebruiken. De nevel lag over de baai, het was windstil en héél rustig. De temperatuur zeer aangenaam. De route ging door een paar verstilde dorpjes en een bos met eucalyptus bomen. Hier vind je veel productie bossen. Regelmatig dus een open plek waar weer jonge bomen zijn aangeplant. Het rook heerlijk, niet alleen door de eucalyptus bomen maar alles wat er nog meer groeide en bloeide.  Het bankje wat we aantroffen werd een rustmoment en zo konden we even heel intens naar de stilte luisteren. Ongelofelijk zooooo stil.

Maar aan dat sprookje kwam een eind toen we op een T splitsing uitkwamen. Een drukke hoofdweg viel ons ten deel. Geen pijl meer te bekennen, dus onze eigen logica dan maar gebruiken. Maar leuk vonden wij dit niet. Wel leuk was het barretje voor de heerlijke bak koffie voor Wil en cola voor Henk. Gelukkig hebben we Google Maps tot onze beschikking en die leidde ons toch nog even weer de stilte in en kwamen we al om 13.00 uur bij ons hostel aan. Het hostel heeft een naastgelegen restaurant en we besloten om een menu del dia als lunch te gaan gebruiken. Heerlijk gegeten voor €10,- all in. Henk is onze organisator/routeplanner. Hij heeft de rest van de middag gebruikt om de overnachtingen voor de komende week te gaan regelen. Herstel..........te laten regelen😀😀😀😀😀 ja wederom gooide hij weer al zijn charmes in de strijd. Hij heeft om 18.00 uur een afspraak met de serveerster, die een Engelse bleek te zijn. Zij gaat voor ons bellen naar de desbetreffende hotels die Henk heeft uitgezocht.

Morgen met de boemel naar Ferrol. We verlaten de route del Mar en gaan verder op de Camino  Inglés

De reden hiervoor is omdat  het laatste deel van route del Mar weinig overnachting mogelijkheden heeft. Dat willen we niet gokken. Dus de zee laten we achter ons en gaan we het binnenland in. We zullen dan op vrijdag Santiago binnen wandelen.

Adios amigo

1. Thieu Berben:
    Hallo . Jullie zijn goed bezig, ga zo door tof man. Dikke duim. Groetjes Thieu
  2. Jannie Kits:
    27 augustus 2021
    Geniet van jullie verhalen en de foto"'s
  3. Joke:
    27 augustus 2021
    Wat een prachtige streek,mooie foto s en supergoed dat jullie dit presteren.
  4. Tinie Hoetjes:
    27 augustus 2021
    Vinden jullie het niet te warm??
    Geniet van de wandelingen!!
  5. Dineke:
    27 augustus 2021
    Leuk om elke dag te lezen hoe het jullie vergaat! Nog veel wandelplezier!!
  6. Els Van Der Molen:
    28 augustus 2021
    Ik ben weer helemaal bij met het lezen van jullie verhalen. Mooie plaatjes en petje af voor al dat geklim in die warmte! Maar daarna is het natuurlijk goed rusten met een drankje en hapje!😋
  7. Francis:
    28 augustus 2021
    Wat een mooi verhaal weer en wat leuk geschreven, wij volgen jullie op de voet😀.