Van Ferrol naar Pontedeume 12 km Gestart met de Camino Iglés

28 augustus 2021 - Pontedeume, Spanje

Een dag die anders ging dan gepland! Het laatste deel van de route del Mar laten we achter ons. We overbruggen het traject tot Ferrol met de boemel.

Gisteren hadden we uitgezocht hoe we het vandaag zouden gaan doen. Eerst al een hilarisch gesprek met de hostel eigenaar. Wij probeerden hem uit te leggen dat hij voor ons een taxi zou bellen die ons vandaag naar het station kon brengen. Dat werd een komische spraakverwarring. Maar met een briefje en Google translate erbij kwamen we er uiteindelijk uit. Er werden handen geschut om dit succes te vieren.

Vandaag om 8.00 uur kwam taxi Chauffeuse Maria aanrijden die ons correct naar de opstapplaats van de trein bracht. Ook kwamen we andere pelgrims tegen. De eerste in deze week. De trein kwam op tijd maar een paar haltes verder bleek er een defect te zijn. Wachten en wachten......er kwam een andere trein dus werd dat overstappen. Weer verder......maar na 20 meter viel het elektra uit en stond de trein stil, na 5 minuten weer verder. Steeds kwam de conducteur melden wat er aan de hand was. Maar toen dit nog 2x gebeurde gingen we weer terug naar het laatste stationnetje. Er zou een bus geregeld worden maar dat werden taxi’s. Ja er zaten in de boemel maar 10 mensen. Al met al kwamen we een uur later dan gepland in Ferrol aan. Maar Henk en Ik lieten ons nog 5 km verder naar Fene brengen. Zo konden we de gemiste wandeltijd compenseren. Ook hoefden we dan niet door het stedelijk en industrie gebied heen.

De chauffeuse bracht ons tot aan  een barretje waar we dan eindelijk konden ontbijten. Daarna fris op stap. We kwamen nu meerdere pelgrims tegen. We lopen nu ook op een officiële Camino route. Eerst nog wel wat drukte van de buitenwijken maar al gouw weer in het groen. We moesten natuurlijk wel  weer van zee niveau ( we wandelen vandaag nog om een uitloper/ baai vanuit Ferrol heen) de heuvel op. Maar we hoefden niet zoveel km dus genoeg tijd om regelmatig op adem te komen. Ook nog wat gedronken in een bar onderweg. Ja het valt Wil op dat die altijd bevolkt worden door mannen(tjes) hoe kan dat toch?

Pontedeume is een gezellige stad. Het is zaterdag en we kwamen tijdens lunchtijd de stad binnen. Dus alle terrassen bomvol. We vonden het hostel snel, gouw gedoucht en daardoor konden we nog net  aanschuiven voor sluitingstijd. ( 16.00 uur) voor het  menu Del Dia. Straks nog een wandeling door de stad en een boodschapje bij de supermarkt. Voor vandaag is het wel genoeg.