6 oktober Caldas de Reis - Padrón 19 km.

6 oktober 2020 - Padrón, Spanje

We worden wakker met kletterende regen op het dakraam. We hadden al besloten het ontbijt wat gisteren al klaarstond te laten voor wat het was........Wel super netjes hier. Francis in alle vroegte de stad in naar de supermercado. Deze gaat pas open om 9 uur☠️. Dit geldt ook voor de bakker (de deur staat open maar de bakker kijkt Francis aan van zo van: “que haces   aqui perigrino loco”). Francis wenst hem een gezegende dag verder en loopt de regen weer in. Naast ons hostel serveren ze ontbijt met een lach dus dat was ook weer opgelost.

Voordat we op pad gaan belt Henk nog ff met broer Paul. Paul wist namelijk precies waar wij moeten gaan overnachten in Santiago, Hospedería San Martín Pinario. Tegenover de bekende Bedevaartskerk, de Sint Jacobskerk.

Ok, geboekt! Op weg de regen in. Heel snel zijn we de stad uit. Het is oorverdovend stil. Geen verkeer, geen blaffende honden. Alleen regen en het geluid van je eigen voetstappen. Francis loopt achterop en moet denken aan de beentjes van Hildegard. Herman Finkers op de Camino van zijn pas overleden schoonvader. Francis is op weg naar de beentjes van Jacob. Het mijmeren stopt hier en Francis besluit zijn radiootje aan te zetten, koptelefoon🎧 op. Één Spaanse zender gevonden die niet alleen Spaanse muziek speelt🎶🎶.
En zo glijden de kilometers onder onze voetzolen door. In de verte ziet Francis een bijzonder schouwspel (Henk ook). Bij een mooi kerkje lopen een man of 20, ze hebben een lang touw vast, te zingen. Een leidt en de anderen volgen. Henk denkt dat dit een soort pelgrims zijn, we zagen ze gisteren ook al bij onze koffieshop. Francis heeft vroeger met de een of andere training ook iets dergelijks gedaan. Maar niet op zo’n mooie plek!

Enfin, Francis loopt weer door. Heuvelop voor hem ziet hij Henk lopen samen met twee Polen, vader en zoon. Bijzonder. We hadden ze al eerder gezien. Vader strompelt een beetje en zoon mompelt een beetje (wij dachten psalmen). Henk heeft een praatje met de twee gemaakt.

En dit allemaal voor 12 uur! 11.45 koffie, eindelijk! Er zijn veel tentjes dicht. Heerlijk bakkie! In Spanje kunnen tot nog toe beter koffie zetten dan in Portugal. Wel is het hier 20% duurder. Eur 1,20🤓. Ook hier aardig wat meelopers. Tja, als de meeste shoppies dicht zijn hoopt het op hè. Allemaal Spanjaarden, dat wel.

Een half uurtje na de koffie kan de regenjas uit. Er prikt wat in onze nekken, de zon! Lang duurt het niet maar je leert zo wel het een en ander te waarderen. Francis denkt na wat hij in de reisblogger gaat vermelden vandaag. De paden zijn weer erg mooi maar dat waren ze gisteren ook. Zo, nu toch vermeld! Plots lopen we het bos uit en de bebouwde kom in. Het eind van de tocht van vandaag komt in zicht. We lopen in op de Belgen (Vlamingen zal ik ze vanaf nu noemen) en maken nog even een praatje. Afgelopen 2 nachten overnachtten we op hetzelfde adres, nu weer💤. Henk en Francis rustten nog even uit op een bankje, peuzelen een sinaasappeltje op en maken de laatse 2 kilometers nog even soldaat.

We zijn ingecheckt in Hostel Flavia. Dezelfde prijs als afgelopen nacht en verder zeggen Henk en Francis er maar niets over. Het is  een mooi stadje, Padrón. Heerlijk op een terrasje gezeten. Piementos van Padrón gegeten. Leuk!

Morgen naar Santiago de Compostella 👼🏻

1. ELLY:
    6 oktober 2020
    Einde in zicht,goed gedaan mannen👍👍👍
  2. Sjaan Pepping:
    Succes mannen💪Op naar Santiago👍
  3. Martha Josee:
    6 oktober 2020
    Jullie zijn er bijna👍😀Goed gedaan hoor, jammer van zoveel regen vandaag. Weer een heel gevarieerd verhaal met aparte foto’s!
    Morgen het laatste stuk van de camino? Succes hoor! Groet vanuit Julianadorp. Zet ‘m op☘️👍
  4. Annemarie Sinnige:
    6 oktober 2020
    Knap gedaan hoor! Rust goed uit en geniet morgen van de eindstreep!
  5. Tanja:
    6 oktober 2020
    Morgen logeren tegenover de bedevaartskerk: dat lijkt me de beste plek !
  6. Sjaan Pepping:
    6 oktober 2020
    Het is de mooiste plek om te verblijven in Santiago👍
  7. Fam Huitema:
    6 oktober 2020
    Zo de laatste lootjes voor morgen . Hopen op droog weer
  8. Wil:
    6 oktober 2020
    Henk en Francis, ik heb steeds in Hospedería San Martín Pinario geslapen. Heerlijk rustig en je slaapt in een voormalige cel van een monnik. Heel apart en het is een prachtige mooi oud klooster. En midden in het centrum.
    Geniet van jullie aankomst. Hopelijk wel met een straaltje zon.
    Groet uit Egmond van Wil
  9. Nolda:
    6 oktober 2020
    Eindpunt in zicht geweldig hoor hoop dat jullie mooi weer hebben succes
    Groetjes uit ursem
  10. Peter:
    7 oktober 2020
    Succes morgen, op naar Sint Jacob!
  11. Leo Hoogervorst:
    7 oktober 2020
    Duimen voor goed weer de laatste dag. Ik gun het jullie van harte. Henk, jouw verhalen en foto zijn ook goed en leuk om te lezen. Hopelijk een mooie dag morgen. Groeten uit Alkmaar.
  12. Edith:
    7 oktober 2020
    Ik sluit me bij de vorige spreker aan, de verhalen , de foto's , mooi om te lezen, en de foto's om
    te zien.
    De laatste loodjes, sukses allebei 🙋‍♀️
  13. Luuk:
    10 oktober 2020
    Zo horen we het graag beste medepelgrims .
    Nog een fijne tocht naar Finistere en hopelijk tot ooit op een volgende Camino.
    UTREIA
    Luuk & Walther