Santiago de Compostella - Alkmaar/Heiloo 9-10 augustus

11 augustus 2020 - Alkmaar, Nederland

We konden uitslapen, nou dat deden we: wakker om 8.00. Ontbijt gemaakt met vers brood, gebakken eitje etc. Het uitzicht is het mooiste van Santiago (behalve de Parador) op Praza de Inmaculada.  In de morgen nog rustig maar later op de dag, als de pelgrim aankomen van Camino Frances, is het druk. Het publiek schuift onder ons raam naar het plein voor de kathedraal: Praza do Obradorio. Wij bezoeken de kathedraal, maar dat is een tegenvaller. Buiten zijn de steigers weg maar binnen integendeel. Het middenkruis is helemaal afgedekt (incl. Botafumeiro...het wierookvat). Er is weinig of niets te zien en de kerk is praktisch leeg. Normaal lopen hier honderden mensen. We zijn er snel weer uit! We drinken koffie in de mooiste tent van Santiago: Cafe Casino uit 1875. Mooi restaurant cq cafe maar voor 10 % gevuld ? Gelopen naar Mercados de Abastos. De levendige markt van Santiago, maar op zondag gesloten. Hierna een wijntje, bier en pinda`s gescoord en in ons appartement genuttigd. (met wat ik al zei: het mooiste uitzicht, beter dan welk terras) Even gerust en om de hoek Paella gegeten en wederom koffie in Cafe Casino.

Volgende morgen weer uitslapen tot 8.00, Sia haalt vers brood.  Wederom weer naar de markt Mercado Abastos, maar nu te vroeg: driekwart was gesloten. Dan toch maar weer koffie in Cafe Casino (we worden herkend als stamgasten). De hele dag is bewolkt (wat een verschil met zaterdag: zon en 34 graden) dus naar Praza do Obradorio. Hier is het druk. Fietsende (ook E-bike) en wandelende Pelgrims laten zich fotograveren voor de kathedraal. Veel zijn uitzinnig en voelen zich bijzonder. De rest van het publiek kijkt niet naar ze om. We halen onze rugzakken op en lopen naar de bus die ons naar het vliegveld brengt. Hier ontmoeten wij de eerste nederlandse pelgrim (uit Heemskerk) deze heeft een gedeelte van de "Frances" gelopen maar gestopt vanwege de warmte (de bikkels S.P.S. gingen doooor!). Bij de douane paniek: de wandelstokken moesten NU wel uit de handbagage. Paul moest retour naar de incheckbalie om de stokken af te geven als ruimbagage. Het vlieguig was voor een kwart gevuld en opvallend: na het taxiën bleef iedereen, ja iedereen zitten! Op de bagageband lagen de wandelstokken van Sia al klaar. Bij de uitgang stonden Sjaan haar dochters Esther (+ Rene) en Monique (+ Dennis) en 4 kleinkinderen met 2 spandoeken haar op te wachten. Ze hadden ook zonnebloemen mee (we hebben tenslotte meer km. dan de 4 daagse gelopen). Wij werden netjes thuisgebracht in de Audi E-tron en namen hier afscheid van Sjaan (maar niet voor lang:). We kijken met zijn 3en  terug op een fijne vakantie!

Hierbij willen wij iedereen bedanken voor de leuke en warme reacties. Elke dag was het leuk om deze te lezen, dank!  Sjaan, Sia en Paul

1. Ria Penders:
    11 augustus 2020
    Ook van dit laatste reisverhaal erg
    genoten. En de foto's! Jullie geven de sfeer goed weer!
    Super bedankt en geniet nog lang na!
  2. Francis:
    11 augustus 2020
    Sia, Paul, Sjaan. Bedankt voor de leuke verhalen. Je zou er zomaar zin in krijgen😜
  3. Annemarie Sinnige:
    11 augustus 2020
    Paul, wat een prachtige afsluiter. Met genoegen gelezen. Paul, Sia,Sjaan, bedankt voor het delen van jullie ervaringen onderweg naar Santiago de Compostella.
  4. Martha Josee:
    11 augustus 2020
    Bedankt voor de mooie verhalen en foto’s iedere dag weer. We keken er naar uit en hebben ervan genoten! Het laatste bericht is een mooie afsluiter. Jullie zijn toppers!!
    Groeten, Joop en Martha.
  5. Gerard Pepping:
    11 augustus 2020
    Hele mooie loopvakantie met zijn drietjes , vanavond ging ik bij Sjaan even op bezoek , maar was al weer weg waarschijnlijk nog 25 km lopen om af te trainen . vr. gr.
  6. Edith:
    12 augustus 2020
    Wat een prachtig reisverhaal, we hebben er van genoten, en de mooie foto's
    Dank daar voor , mooi om op terug te kijken 🙋‍♀️
  7. Yvonne Klaver:
    12 augustus 2020
    Lieve Paul, Sia en Sjaan bedankt dat ik een kijkje heb mogen nemen in jullie wandelavontuur! Ieder heeft dit op zijn eigen kracht en naar kunnen gelopen. Veel bewondering! Geniet nu thuis van de rust en het lekker slapen in eigen bed. Wie weet komen we elkaar ooit tegen. Liefs Yvonne 😘
  8. Marita Proper-Ham:
    12 augustus 2020
    Bedankt weer voor jullie verhalen en mooie foto’s. Fijn om weer mee te beleven. En nu maar even lekker bijkomen.
  9. Gaston:
    13 augustus 2020
    Mooi verhaal weer en prachtige foto’s!
  10. Marijke en Arie:
    18 augustus 2020
    Dank jullie wel voor het leuke verslag, en alle foto’s! Wegens gebrek aan wifi op onze vakantiebestemming een wat late reactie, maar welgemeend, jullie zijn kanjers!